👈 فروشگاه فایل 👉

گزارش کارآموزی تعمیرات اساسی موتور پراید در نمایندگی سایپا

ارتباط با ما

... دانلود ...

گزارش کارآموزی تعمیرات اساسی موتور پراید در نمایندگی سایپا

گزارش کارآموزی تعمیرات اساسی موتور پراید در نمایندگی سایپا در 73 صفحه ورد قابل ویرایش

گزارش کارآموزی تعمیرات اساسی موتور پراید در نمایندگی سایپا   در 73 صفحه ورد قابل ویرایش

فهرست

عنوان                                                                                                              صفحه

مقدمه..................................................................................................................... 1

موتور.................................................................................................................... 2

قطعات ثابت و متحرك........................................................................................... 2

سرسیلندر.............................................................................................................. 3

سیلندر................................................................................................................... 3

سوپاپ................................................................................................................... 4

علائم چسبندگی سوپاپ......................................................................................... 7

طریقه آب‌بندی كردن سوپاپ................................................................................ 8

سیت....................................................................................................................... 10

تراشیدن سیت........................................................................................................ 10

گیت سوپاپ........................................................................................................... 11

اسبكها و نگهداری و كنترل آن.............................................................................. 12

تایپیتهای خودكار هیدرولیكی................................................................................ 12

طریقه باز كردن و بستن سرسیلندر و رفع معایب آن.......................................... 14

طریقه بستن سرسیلندر......................................................................................... 15

دلایل سوختن واشر سرسیلندر............................................................................. 17

دلایل دوپهنی سیلندر............................................................................................. 18

 

 

شاتون.................................................................................................................... 20

سرشاتون.............................................................................................................. 20

اندازه‌گیری گژن‌پین............................................................................................... 21

میلنگ و یاتاقانها.................................................................................................... 22

میلنگ..................................................................................................................... 22

تعمیرات میلنگ....................................................................................................... 23

دلایل بریدن میلنگ................................................................................................. 24

كاسه نمد میلنگ..................................................................................................... 24

یاتاقانها.................................................................................................................. 25

فلایویل................................................................................................................... 27

بوش انتهای میلنگ................................................................................................. 28

رینگ پیستون و گژن‌پین........................................................................................ 29

نكاتی كه باید در تعمیرات مورد توجه قرار گیرد.................................................. 30

رینگهای پیستون.................................................................................................... 31

معایب رینگها، تشخیص و برطرف كردن آن......................................................... 31

كانالهای روغن...................................................................................................... 32

اویل پمپ................................................................................................................ 32

عنوان                                                                               صفحه

مقدمه

آشنایی با محل كارآموزى

آشنایی با اجزا و عملكرد سیستم انژكتورى در مدل زانتیا2000   

سالنامة  ریو                                                                             

طراحی                                                                                     

مشخصات فنی                                                                          

موتور و گیربكس                                                                      

ریو به سهامداران سایپا امید داد                                               

اولین محموله خودروهای ریو ساخت سایپا صادر شد                

تست رانندگی با خودروی " ریو "                                              

مشخصات فنی Rio                                                                  

 

 

 

 

 

مقدمه:

تصور کنید که روزی برایتان فرا رسیده ( و شاید امروز همان روز باشد ) که بخواهید یک خودرو از خودروهای مختلف کشورمان تهیه نمائید. برای خرید به یک نمایشگاه یا نمایندگی کمپانی می روید. رنگ ، فرم و حتی لیست اسامی خودروها ممکن است مهیج باشد. اما یک نگاه به جیب و یک نگاه هم به آنچه روبرویتان است فکر شما را مشغول می کند و ممکن است تصمیم گیریتان را دچار مشکل نماید. بخصوص در شهرهای بزرگ، وسعت جغرافیایی و حجم سنگین ترافیکی عوامل موثر دیگری هستند که بر شکل دهی ذهنیت شما نسبت به انتخاب اتومبیلتان تاثیر می گذارند. اگر با این سئوالات دست و پنجه نرم می کنید باید بگوئیم جای خوبی آمده اید. یک پایگاه اطلاعاتی موثر به بهترین وجه، ممکن است بتوانید شما را در این زمینه هدایت کند. ما با صدق نیت تلاش می کنیم نتایج بررسی های علمی و عملی خود را از اتومبیل های مختلف ارائه کرده و راه موثری در شناخت از جنس مورد نیازبرای هموطنان عزیز ایجاد نمائیم.

 

 

 

آشنایی با اجزا و عمكرد سیستم انژكتوری در مدل زانتیا 2000  

اساس كار در سیستم گرفتن اطلاعات از سنسورها و پردازش آن و ارسال یك سری فرمان به عملگرها جهت محاسبه دقیق سوخت است .

عملگرها  (خروجی)                 ECU (پردازش)           اطلاعات سنسورها (ورودی)

سنسورها

1- سنسور دماسنج آب موتور WTS  : این سنسور یك حس گر است كه داخل مدار خنك كننده موتور قرار گرفته و با تغییر مقاومت NTC ولتاژهای متغیری به ECU ارسال می كند . وقتی دمای آب موتور پایین است تبخیر سوخت ضعیف شده موتور نیاز به سوخت غنی تری دارد . در این حالت به علت زیادتر بودن مقاومت NTC سنسور آب ولتاژ در مدار  ECU و WTS زیاد است . ولتاژ زیاد در ECU از مدار سنسور آب ارسال سوخت زیاد است . وقتی دمای آب موتور افزایش می یابد مقاومت NTC كاهش یافته و به علت ارسال جریان ولتاژ در مدار كمتر می شود در این هنگام ECU با افزایش جریان سوخت ارسالی را كاهش می دهد . 2- سنسور دمای هوا  ATS سنسور هوا روی درپوش هواكش نصب شده است و وظیفه دارد دمای هوای ورودی به موتور را به ECU ارسال كند . با ارسال دمای هوا زمان باز بودن انژكتورها در حالت استارت زدن و دور آرام اصلاح شده و نیز روی تایمینگ جرقه و یا گرم شدن هوا مقاومت كاهش یافته و ولتاژهای متفاوتی به ECU ارسال می كند . با گزارش این سنوسر مقدار سوخت و تایمینگ جرقه زنی نیز تغییر می كند و لذا سنسور هوا یكی از سنسورهای مهم سوخت رسانی است .

3- سنسور وضعیت دریچه گاز TPS سنسور تعیین وضعیت دریچه گاز TPS روی دریچه گاز سوار شده و نسبت به درصد باز بودن دریچه گاز ولتاژهای متغیر به ECU ارسال می دارد . در نتیجه طول زمان باز بودن سوپاپ انژكتور تعیین می شود .

4- سنسور اكسیژن : این سنسور تشكیل شده از یك بدنه لوله ای سرامیكی پوشیده شده از لایه اكسید سیلیكونیوم (Zr) كه مانند دو الكترود یك باتری كوچك عمل می كند . روی لایه سیلیكونیوم را با فلز پلاتین به ضخامت 10 میكرون پوشانیده اند . تا خاصیت كاتالیزوری اكسیداسیون داشته باشد . لایه خارجی در معرض لوله اگزوز و لایه داخلی در معرض هوای جو قرار دارد . برای محافظت از لایه خارجی آن را با سرامیك متخلخل 100 میكرونی پوشانیده اند و لایه داخلی فقط پوشش فلزی دارد . در دمای 300 درجه تا 900 درجه سانتیگراد وقتی خروجی با سوخت غنی به لایه خارجی می رسد . در دمای زیاد مقدار اكسیژن با سرعت با CO تركیب و CO2 می دهد . بنابراین تجمع اكسیژن در لایه خارجی سنسور حداقل می شود . بر عكس در لایه داخلی اكسیژن هوا به صورت فراوان وجود دارد . اتم های اكسیژن در كنار لایه داخلی یونیزه شده و شارژ مثبت زیادتری را ایجاد می كند . و بر عكس در لایه خارجی شارژ منفی تولید می شود این اختلاف شارژ ولتاژی بین (8/0 تا 1 ولت ) در سنسور بوجود می آید در حالت سوخت ضعیف به علت فراوانی اكسیژن در دود شارژ لایه خارجی با لایه داخلی برابر شده لذا عمل الكتروموتیو به صفر می رسد و ارسال ولتاژ قطع می گردد . این سنسور دارای گرمكن است كه در ابتدای كار گرمكن سنسور را به سرعت به دمای لازم برای اندازه گیری می رساند و عمل اندازه گیری انجام می شود . سنسور اكسیژن در سیستم انژكتوری مدل 1800 دارای گرمكن نبوده و فقط در مدل 2000 زانتیا دارای گرمكن بوده است .

موتور:

تعریف: موتور یا همان مولد قدرت كه باعث به حركت درآمدن هر نوع وسیله مكانیكی می‌شود. به نمونه‌ای از آن وسایل ماشین می‌باشد كه دربارة آن توضیح می‌دهیم.

قسمتهای سوار شده یا mix (میكس) شده با موتور را به ترتیب می‌توان نام برد.

1-قطعات ثابت و متحرك

2-سیستم خنك‌كاری

3-سیستم روغن كاری

4-سیستم سوخت رسانی

5-سیستم جرقه زنی

و همة این 5 مورد باعث تشكیل موتور یا مولد قدرت می‌شود.

موتور پراید همانند دیگر ماشینها از یك سری سوپاپها و سیلندرها و رینگها و … تشكیل شده است كه تقریباً ظریفتر و جمع و جورتر می‌باشد.موتور پراید بر خلاف یكسری ماشین‌ها كه موتور آنها در راستای محور ماشین یعنی محور طولی قرار دارند در محور عرض قرار دارد.

1-قطعات ثابت و متحرك

1-   اسپكها

2-    گیت

3-    سیت

4-   سوپاپ

5-   سرسیلندر

6-   كانال‌های آب

7-كانال‌های روغن

1-بلوكه سیلندر

2-بوش سیلندر

3-پولكها

4-كانال‌های آب

5-كانال‌های روغن

6-محفظه لنگ

7-رنگ پیستون

8-شاتون

9-میلنگ

10-اویل پمپ

11-میل سوپاپ

پس از تفكیك قسمتهای مختلف یك موتور در این قسمت راجع به عملكرد و عیوب احتمالی و برطرف كردن عیبها توضیح خواهیم داد.

معایب قسمت سر سیلندر

1-معمولاً سرسیلندرها در دو نوع 1-چدنی 2-آلیاژ آلومینیوم وجود دارند.

یكی از ایرادهای مهم سرسیلندرها تاب برداشتن یا تركیدگی كه معمولاً در نوع چدنی بیشتر است می‌باشد و ایراد دیگر كه معمول است خورندگی فلز در مقابل آب كه دارای رسوبات گچی است و این رسوبات در دراز مدت روی  فلزات اثر گذاشته و مخصوصاً در كانال‌های آب سیلندر و سر سیلندر اثر گذار بوده و خورندگی ایجاد می‌كند و همچنین باعث ایجاد در رسوبات گچی در كانال گشته و در نهایت موجب افت عمل خنك كاری در گرمای معمول موتور می‌گردد. و همچنین از عمر مفید موتور كاسته خواهد شد.

سیت و گیت:

معمولاً به جای نشت پخ سوپاپ سیت و به راهنمای ساق سوپاپ گیت سوپاپ گویند.

كه درتعمیرات معمولاً مورد بازرسی تعمیر و تعویض قرار می‌گیرد.

چنانچه سیت معیوب باشد (عدم آب‌بندی و خوردگی پخ) باعث فرار كمپرس در زمان انفجار و تراكم می‌گردد. و چنانچه مربوط به سوپاپ دود باشد صدای یكنواخت كمپرس در اگروز شنیده می‌شود. و چنانچه مربوط به سوپاپ هوا باشد به صورت كمپرس و عطسه در هنگام گازدادن در كاربراتور شنیده می‌شود.

لازم به ذكر است چنانچه سوپهای هم بسوزند (سوپاپ دررو هوا) ممكن است چنین حالتهای احساس گردد كه در هر دو صورت باید سرسیلندر باز و تعمیر گردد.

تعمیر و تعویض سیت وگیت معمولاً در تراشكاری صورت گرفته و با روغن سمباده و سنگهای مخصوص فرز دستگاه سوپاپ تراش این قسمتها را تعمیر و ترمیم می‌نمایند.

سوپاپ

سوپاپها معمولاً در دو نوع به نامهای سوپاپ دود وجود دارد كه این دو تفاوتهایی از نظر شكل ظاهری با یكدیگر دارند.

1-سوپاپ دود از هوا مقاومتر است.

2-بشقابك سوپاپ هوا از سوپاپ دود بزرگتر است

👇محصولات تصادفی👇

طرح توجیهی آیینه مقاله ارزش زن در اسلام پروژه کارآفرینی کارگاه تولید سیم خاردار پایان نامه بررسی سیستم حسابداری مصرفی تولیدی در اراضی کشاورزی اتحادیه ی اروپا گزارش كارآموزی اداره ثبت اسناد و املاك